grupp vs privat

Tänkte skriva lite om skillnaden mellan att rida i grupp och att rida privat när man rider dressyr.

jag började rida privat för 3¨år sedan då jag skaffade foderhäst. Hade innan dess bara ridit i grupp och jag märkte stor skillnad på min ridning. Jag red mer aktivt, jag fick mer förståelse för hur det skulle kännas och allt blev allmänt bättre.

Fördelen med att rida privat är då att man ALLTID har tränarens ögon på bara dig. Tränaren ser då hur du placerar händerna, hur du reagerar spontant och hur du placerar fötterna när du ökar. Det kan vara småsaker som man bara gör ibland. Det räcker med att tränaren tittar just den gången när du pacerar A, då hästen spänner sig och det ser tränaren direkt och kan då hjälpa dig att motvärka senare spänningar i hästen.

Det är svårt för en tränare som undevisar i grupp att se ALLT som händer hos alla elever och chansen att man börjar åka häst istället för att rida känns större så risken för att man har tid med att utveckla en ovana är större än om man har någon som tjatar på dig DIREKT när du sänker blicken för mycket.

Anledningen till att jag trivs bäst med privat lektioner är nog att jag struntar i om Kajsas häst har svårt med galloppombyten, jag struntar i om Amandas häst står på bakbenen hälften av lektionen och jag bryr mig inte om lilla Hanna som inte får sin häst att gå fram i samma tempo som jag men att hon endå alltid är ivägen.

Detta kan låta egoinstiskt men det är ju endå JAG som vill lära mig mer, då är det väl endå MIG tränaren ska se hela tiden. Detta för att JAG ska bli bättre så att jag och MIN häst utvecklas mer. Detta anser JAG att jag är värd då det är JAG som betalar för MIN lektio så då är det väl JAG som ska bli bättre??

All cred till gruppridlärarna då det är svårt att hinna se allt men för att man ska ta det där lite senare steget upp och utvecklas ennu mer än vad man redan gör så anser jag att man bör överväga att rida privat.... Just för att ta ett steg tíll i utvecklingen för att bli en bättre ryttare.



Puss Louise

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0